Aeroklubben i Göteborg bedriver såväl allmänflyg som formell flygutbildning inom ramen för en deklarerad utbildningsorganisation (DTO). Vårt syfte är att all flygverksamhet ska genomföras med högsta möjliga säkerhet för piloter, instruktörer, elever och tredje part. Denna säkerhetspolicy:
Erkänner behovet av att alla i organisationen är medvetna om potentiella risker.
Bekräftar klubbledningens åtagande att tillhandahålla resurser för att utveckla och upprätthålla en stark säkerhetskultur.
Fastställer ansvarsförhållanden och rapporteringsrutiner för säkerhetsrelaterade frågor.
Upprätthålla noll tolerans för medvetet avsteg från säkerhetsregler, samt tydliga åtgärder om detta ändå förekommer.
Säkerställa att sammantaget risktagande hålls på en acceptabel nivå genom kontinuerlig riskidentifiering och -hantering.
Främja lärande och erfarenhetsutbyte kring incidenter, tillbud och andra säkerhetsrelaterade händelser.
Genom regelbunden intern information och utbildning säkerställa att alla är uppdaterade om aktuella rutiner och bestämmelser.
Accountable Manager
Har det yttersta ansvaret för att säkerhetspolicyn efterlevs och för att nödvändiga resurser avsätts.
Beslutar om eventuella förändringar i policyn och ser till att den är känd i organisationen.
Head of Training
Ansvarar för att säkerhetsarbetet inom utbildningsverksamheten (DTO) uppfyller krav och regelverk (bl.a. Part-DTO och AMC1 DTO.GEN.210).
Granskar inkomna rapporter, koordinerar eventuella utredningar och ger återkoppling till rapportörer.
Klubbledning
Diskuterar och beslutar om nödvändiga åtgärder för att minska identifierade risker.
Stöder skolchefen i uppföljning av incidenter och i planering av förbättringsåtgärder.
Befälhavare/pilot
Är ytterst ansvarig för säkerheten ombord och för att flygningarna följer gällande lagar, regler och klubbprocedurer.
Ska själv känna till och följa sina personliga minimier gällande exempelvis väder och kompetens.
Medlem/Instruktör/Personal
Delar ansvaret för säkerheten och förväntas följa uppsatta procedurer, rapportera avvikelser och bidra till en positiv säkerhetskultur.
Har skyldighet att avbryta eller avstå från flygning om säkerheten bedöms äventyrad.
Vi eftersträvar en öppen, stöttande och lärande kultur där varje medlem uppmuntras att diskutera och ifrågasätta säkerhetsrutiner.
Ingen pilot är feg som väljer att avstå från en flygning på grund av egna, strängare personliga minimier än vad regelverket kräver – snarare visar det gott omdöme.
Klubben kan kräva högre säkerhetskrav än de föreskrivna i TSFS och liknande regelverk, exempelvis obligatorisk kontrollflygning om du inte flugit ett SEP-flygplan de senaste 90 dagarna.
Rapportering av incidenter och avvikelser
Alla händelser som hade kunnat leda till en incident eller olycka ska rapporteras i vårt interna rapporteringssystem (exempelvis IRS via MyWeblog).
Rapportering uppmuntras starkt: Det är bättre att rapportera en gång för mycket än en gång för lite.
Ingen bestraffning
Vi tillämpar en Just Culture, vilket innebär att ingen ska beskyllas eller sanktioneras för att i god tro rapportera en händelse eller avvikelse.
Rapporter anonymiseras innan de diskuteras vidare.
Hantering av rapporter
Skolchefen (eller annan utsedd person) är ansvarig för att ta emot, dokumentera och följa upp varje rapport.
Återkoppling sker till rapportören för att uppmuntra fortsatt förtroende för systemet.
Identifiering och analys av risker
Genom inrapporterade händelser och proaktivt säkerhetsarbete identifieras potentiella riskområden.
Risker klassas enligt en riskmatris och dokumenteras i ett riskregister.
Åtgärder och uppföljning
Riskreducerande åtgärder införs där så behövs. Exempelvis extra träning, revidering av procedurer eller tekniska förbättringar.
Uppföljning säkerställer att åtgärderna får avsedd effekt och revideras vid behov.
Ständig förbättring
Säkerhetsarbetet är kontinuerligt. Nya risker analyseras fortlöpande och befintliga rutiner uppdateras för att anpassas till förändringar i verksamheten eller regelverket.
Utcheckning av nya medlemmar
Alla nya medlemmar får en grundläggande genomgång av säkerhetsprocedurer, klubbregler och rapporteringsrutiner.
Särskilt fokus läggs på aerodynamiska kunskaper, lokala förhållanden och personliga minimier.
Inflygning på nya typer
Inflygning på nya eller specifika flygplanstyper inkluderar praktisk träning samt markgenomgång av system och rutiner.
När det gäller klubbens elflygplan finns operationella regler väl i linje med myndighetskrav (planerad räckvidd, energireserver, inflygning osv.).
Löpande fortbildning
Instruktörer och skolchefer ska hålla sig uppdaterade via regelbundna genomgångar av ny eller reviderad lagstiftning.
Teoretiska och praktiska kurser anordnas vid behov för medlemmarna.
Policyn ska kommuniceras till alla inom klubben och finns tillgänglig i klubbens dokumentation och på relevanta digitala plattformar.
Nya medlemmar samt elever i flygskolan får vid introduktion särskild genomgång av innehållet i säkerhetspolicyn.
Avstämningar kring säkerhetsarbetet görs löpande i styrelse, klubbledning och elevsammanhang (t.ex. teorikurser), och större uppdateringar kommuniceras separat.
Denna säkerhetspolicy ska genomgå en formell översyn minst en gång per år eller oftare om nya regelverk, verksamhetsförändringar eller identifierade risker motiverar det.
Revideringar godkänns av ansvarig chef (Accountable Manager), i samråd med skolchef och berörd klubbledning.
Senaste versionsdatum och godkännandestämpel anges i dokumentet för spårbarhet.
Efterlevnad
Att medvetet åsidosätta säkerhetsbestämmelser eller uppmana annan medlem att göra så utgör ett allvarligt brott mot denna policy och kan leda till disciplinära åtgärder.
Fokuset inom klubben ligger dock på att stötta, utbilda och förebygga snarare än bestraffa.
Konsekvenser
Eventuella konsekvenser av upprepade eller allvarliga överträdelser bedöms av klubbledning och kan i sista hand leda till avstängning från klubbverksamhet eller vidare rapportering enligt gällande regelverk.
Denna säkerhetspolicy för Aeroklubben i Göteborg är härmed formellt godkänd av organisationens Accountable Manager och gäller tills vidare. Den revideras årligen eller när verksamhetsmässiga eller regulatoriska förändringar kräver det.
Version: 2.0
Datum för senaste godkännande: 2025-02-03
Godkänd av: Michael Abrahamsson (Accountable Manager)
Med denna policy bekräftar Aeroklubben i Göteborg sitt åtagande att uppfylla AMC1 DTO.GEN.210 och säkerställa en fortlöpande, hög säkerhetsnivå i all sin flygverksamhet.